مارک روغن زیتون اصل ایرانی

روغن زیتون اصل

ویژگی های روغن زیتون اصل

خرید روغن زیتون اصل به یک معضل تبدیل شده است که موجب شده باعث ایجاد هزینه ی زیادی برای بسیاری از مصرف کنندگان بشود تا بتوانند روغن زیتون اصل و خالص پیدا کنند که گاهی هم با هزینه های زیاد باز هم به روغن زیتون خالص دست پیدا نمی کنند. همچنین تشخیص خالص بودن روغن زیتون به این راحتی امکان پذیر نیست.

روغن زیتون اصل به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد در رژیم غذایی بسیاری از افراد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اما چون قیمت روغن زیتون خالص کمی بالا است، معمولاً در هنگام عرضه در بازار با روغن‌های معمولی و کم‌ارزش مخلوط می‌شود. معمولا تشخیص خالص بودن روغن زیتون کار چندان ساده‌ای نیست. زیرا در بسیاری از موارد روغن افزودنی را به‌گونه‌ای به روغن زیتون اضافه می‌کنند که هیچ تغییری در شاخص‌های آن مثل عدد یدی، عدد صابونی و ضریب شکست نور در روغن ایجاد نمی‌شود.

یکی از مهمترین شاخص های کیفیت روغن زیتون فاصله برداشت تا فرآوری آن است که می بایست میوه‌های برداشت شده، بلافاصله به کارخانه روغن‌کشی فرستاده شوند و در آنجا توسط دستگاه‌هایی چرخ می‌شوند. روغن موجود در خمیر به دست آمده از چرخ کردن میوه‌ها، توسط دستگاه پرس از تفاله‌ها جدا می‌شود. در این مرحله روغن همراه با آب است. در مرحله بعدی روغن موجود در مایع از آن جدا می‌شود. در مرحله آخر روغن به‌دست‌آمده فیلتر می‌شود و به این ترتیب آماده مصرف می‌شود. قبل از عرضه به بازار روغن در اندازه‌های مختلف بسته‌بندی می‌شود. برای ورود محصول به بازار نیاز به مجوزهای بهداشتی است.

روغن زیتون اصل و خالص، نوعی روغن خوش‌طعم و خو‌ش‌بو است که ارزش غذایی بالایی دارد و به عنوان یکی از سالم‌ترین روغن‌ها برای تغذیه شناخته شده است. یکی از ویژگی‌های روغن زیتون خوب و باکیفیت این است که بویی شبیه به بوی زیتون و یا برگ زیتون دارد. برخلاف سایر روغن‌های گیاهی، می‌توان این روغن را بلافاصله و مستقیما مصرف کرد. از جمله ویژگی های روغن زیتون اصل که باید به آنها توجه داشت را می توان به موارد زیر اشاره نمود.

طعم روغن زیتون اصل

عطر، طعم و مزه روغن زیتون اصل

يه سوال مهم اينه كه چه روغن زيتوني مرغوبه و از كجا بفهمیم خوبه؟

روغن زيتون سه تا المان حسي و چشايي داره: تلخي، تندي و طعم ميوه اي

روغن زيتوني كه ته گلو رو بسوزاند كيفيت خوبي داره؛ روغن زيتوني كه طعم زيتون چمن توت فرنگي موز و خلاصه چيزهاي خوب بده خوبه، اگه طعم قارچ و خاك و آهن و اينا بده فاسد شده و می بایست از خرید آنها صرف نظر کرد.

بسته بندی روغن زیتون اصل

باید بدانید از مهمترین راههای فساد روغن زیتون فرابکر و روغن زیتون بکر درجه يك نور و حرارت بالاست، آفتاب قاتل روغن زیتون می باشد. به همین دلیل بهترین شرایط نگه‌داری روغن زیتون، قراردادن آن در فضاهای تاریک و خنک هست. همچنین استفاده از بطری‌های تیره و شیشه ای به حفظ بهتر تازگی روغن زیتون کمک می‌کند. اکثر روغن زیتون های طارم در شیشه های سبز رنگ تولید می شود. محافظت از این روغن در برابر گرما، نور یا رطوبت و خریداری اندازه مورد مصرف نکاتی هستن که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. علاوه بر این اگه انواع مرغوب روغن زیتون را در بطری‌های پلاستیکی رو تهیه کردید، باید در اولین فرصت روغن رو به بطری شیشه‌‌ای انتقال بدهید.

 تاریخ تولید و تازگی

به برچسب روی بطری برای تاریخ دسته، تاریخ برداشت، تاریخ تولید یا تاریخ بطری توجه داشته باشید. باید نهایت این زمان‌ها مربوط به ۱۸ ماه گذشته باشد. اگه فقط تاریخ انقضا روی آن درج شده بود، از خرید آن صرف‌نظر کنین. چون که ممکنه تولید روغن زیتون سال‌ها قبل صورت گرفته باشه.  

قیمت روغن زیتون اصل

روغن زیتونی که در برداشت زودرس یا قبل از رسیدن کامل زیتون استخراج می‌شه، سطح بالاتری از پلی فنول‌های سالم رو در برداره. اگرچه از زیتون نارس روغن بسیار کم‌تری قابل استخراج هست، اما روغن کیفیت بالاتری داره. از اون‌جا که تولیدکنندگان مقدار کم‌تری از این نوع روغن رو تولید می‌کنن، در مقایسه با انواع رایج، قیمت بیشتری دارن. یکی از نکات در تشخیص روغن زیتون اصل، قیمتش هست. انواع روغن‌های زیتون که با قیمت‌های غیرمعمول و ارزان توزیع می‌شن، ممکن است کیفیت پایینی داشته باشند. بنابراین اگه به دنبال دستیابی به فواید سلامتی روغن زیتون هستید، باید بدانید هر ارزانی بی‌علت نیست.

خرید روغن زیتون بکر درجه یک طارم (کلیک کنید)

شناخت انواع روغن زیتون

روغن زیتون فرابکر و بکر درجه یک به‌عنوان طلای مایع شناخته می‌شه؛ چراکه یکی از سالم‌ترین چربی‌ها در جهان هست. با این حال متاسفانه در سال‌های اخیر رسوایی‌های جعلی بودن روغن زیتون زیاد بوده و شناخت انواع روغم زیتون بسیار کمک کننده می باشد. بنابراین سوال اینجاست که کدوم روغن زیتون واقعا بکر هست؟ انواع روغن زیتون موجود در بازار بر اساس خلوص شامل روغن زیتون فرابکر، بکر درجه یک ، بکر معمولی، تصفیه شده، ترکیبی، لامپارت و روغن تفاله زیتون می‌شوند . اما انواع فرابکر و بکر درجه یک بیش‌ترین اثر رو در سلامتی به همراه دارن. با وجود این تعداد انواع مختلف راه تشخیص روغن زیتون اصل و خالص کمی دشوار می‌شه. اما بهتره بدونین روغن زیتون فرابکر (ویرجین) یا بکر درجه یک یک دو معنی واقعی رو نشون می‌ده:

روغن باید ۱۰۰% از میوه زیتون به روش مکانیکی مانند پرس و سانتریفیوژ استخراج بشه و هیچ نوع ماده شیمیایی نباید در تمامی این مراحل به کار بره.

روغن حاصل باید در بطری ریخته بشه و هیچ مواد افزودنی به همراه نداشته باشه؛ یعنی فقط روغن زیتون.

راهکارهای تشخیص روغن زیتون اصل

چگونه می توان مرغوبیت روغن زیتون را تست کرد؟ قطعا بهترین روش فرستادن نمونه به آزمایشگاه است و گرفتن تست آزمایشگاهی است ولی با توجه به محدودیت بودجه و زمان روش ها و ترفندهایی را پیشنهاد می‌دهیم تا بتوان تا حدودی به اصل بودن روغن زیتون اطمینان حاصل کنید.

تست بویایی و چشایی

ابتدا روغن را بو کنید اگر این روغن زیتون تداعی کننده بوهای تازه مانند بوی علف، سبزیجات و میوه باشد نشان دهنده کیفیت روغن زیتون است و احتمالا بکر بودن آن بالا است و اگر بوی نامطبوع به مشامتان رسید این نشان دهنده آن است که این روغن زیتون اصل و باکیفیت نیست. در مرحله بعد لیوان رو بچرخونین و مقداری از روغن رو وارد دهانتون کنین ولی قورت ندین. با دندان‌های فشرده اما لب‌های باز مقداری هوا رو به دهانتون بفرستین. بعد روغن رو قورت بدین. روغن زیتون واقعی زمانی که به دور دهان می‌چرخه، مزه میوه و سبزیجات تازه را برای شما تداعی می‌کنه. علاوه بر این موقع قورت دادن طعم فلفلی و تلخی داره که باعث می‌شه سرفه کنین. سرفه بیشتر هم حاکی از پلی فنول بیشتر و کیفیت بهتر روغن هست.

روغن زیتون در یخچال

آیا روغن زیتون اصل در یخچال سفت می شود؟

بله، یکی از راه‌های تشخیص روغن زیتون بکر این است که مقداری روغن زیتون را در شیشه ای تمیز بریزید و درب شیشه را سفت ببندید. توجه نمائید که شیشه به طور کامل منزه و عاری از ماده دیگری باشد. شیشه را در دمای ساده یخچال به بازه زمانی ۲۴ ساعت قرار دهید. بعد از سپری شد یک روز شیشه روغن زیتون را مشاهده کنید، در صورتیکه روغن زیتون به موقعیت جامد و نیمه جامد درآید می توان احتمال داد که‌این روغن زیتون خالص میباشد.

آزمایش فیتیله و روغن زیتون

تشخیص زوغن زیتون اصل

یک فیتیله مناسب انتخاب کنید ، فتیله را درون یک ظرف شیشه ای روغن بگذارید. برای ایمن تر بودن آزمایش سعی کنید برای فیتیله پایه ای ایجاد کنید تا آن را با دست نگیرید. بعد از روشن کردن فیتیله، اگر فتیله روشن باقی نماند ، نشان دهنده این است که از روغن زیتون جعلی و تقلبی استفاده می کنید. دقت کنید اگر فتیله روشن است اما دود نیز ایجاد می کند ، باز هم این روغن اصل نیست و تقلبی می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
اسکرول به بالا