انواع روغن زیتون

انواع روغن زیتون

انواع روغن زیتون

روغن زیتون انواع گوناگونی دارد که روی کیفیت، طعم و قیمت روغن زیتون های تاثیر بسزایی دارد از جمله این بر اساس استاندارد ایران انواع روغن زیتون را می توان به دسته های مختلف تقسیم بندی نمود:

  1. روغن زیتون فرابکر
  2. روغن زیتون بکر درجه 1
  3. روغن زیتون بکر معمولی
  4. روغن زیتون بکر لامپانت
  5. روغن زیتون پالایش شده
  6. روغن زیتون

روغن زیتون فرا بکر

این روغن بهترین نوع روغن زیتون محسوب می شود که از اولین فرایند پرس میوه زیتون و طی 24 ساعت بعد از برداشت به دست می آید.

برای آماده سازی روغن زیتون فرابکر از گرما یا فرایندهای شیمیایی استفاده نمی شود به همین دلیل بسیاری از ترکیبات آن از جمله پلی فنول های آنتی اکسیدانی همچون اولئوروپین، هیدروکسی تیروزول و اولئوکانتال دست نخورده باقی می ماند، خاصیت ضد التهابی روغن زیتون از این ترکیبات پلی فنلی سرچشمه می گیرد.

بر اساس استاندارد ایران روغن زیتون فراکر روغن زیتونی است كه از ميوه درخت زيتون و توسط روشهاي مكانيكي يا ساير روشهاي فيزيكي در شرايط معين، به ويژه از نظر دمايي به گونهاي كه سبب تغيير در ماهيت آن نشود، استخراج شده و هيچ گونه فرآوري به جز شستشو، صاف كردن و سانتريفيوژ (جداسازي) بر روي آن انجام نشده باشد. اسیدیته آزاد این روغن زیتون بر حسب اسید اولیک می بایست کمتر از 0.8 گرم در 100 گرم باشد.

روغن اکسترا ویرجین طعم قوی فلفلی تلخ و تند شبیه زیتون دارد. مزه تلخ نشانه حضور اولئوروپین و مزه تند نشانه حضور اولئوکانتال در روغن زیتون است.

پیشنهاد می شود به دلیل اینکه روغن زیتون فرابکر نقطه دود پایینی دارد برای پخت و پز و سرخ کردن به هیچ عنوان استفاده نشود.

روغن زیتون بکر درجه یک

بعد از روغن زیتون فرابکر این روغن زیتون از بهترین انواع روغن زیتون به حساب می آید. برای داشتن روغن زیتون بکر درجه یک می بایست روغن گیری از میوه های زیتون طی 2 الی 3 روز فرآیند از زمان برداشت انجام گیرد.

بر اساس استاندارد ایران روغن زیتون بکر درجه یک روغن زیتونی است كه از ميوه درخت زيتون و توسط روشهاي مكانيكي يا ساير روشهاي فيزيكي در شرايط معين، به ويژه از نظر دمايی به گونه ای كه سبب تغيير در ماهيت آن نشود، استخراج شده و هيچ گونه فرآوري به جز شستشو، صاف كردن و سانتريفيوژ (جداسازي) بر روي آن انجام نشده باشد. اسیدیته آزاد این روغن زیتون بکر درجه یک بر حسب اسید اولیک می بایست کمتر از 2 گرم در 100 گرم باشد.

این روغن زیتون طعم و مزه مطبوعی دارد و از تندی و تلخی ملایمی برخوردار می باشد به همین دلیل با ذائقه ما ایرانیان بسیار سازگار است.

مطالعه بیشتر: خاصیت و ویژگی روغن زیتون بکر درجه یک طارم

روغن زیتون بکر معمولی

روغن زیتون بکر معمولی نیز مانند روغن زیتون بکر درجه یک، تصفیه نمی شود و با پرس اول زیتون و بدون استفاده از مواد شیمیایی و گرما دادن به دست می آید. این روغن از نظر خاصیت آنتی اکسیدانی شباهت زیادی به روغن زیتون بکر درجه یک دارد اما عطر و طعم و کیفیت آن ضعیف تر است.

روغن ریتون بکر معمولی که در بازار با نام روغن زیتون بکر می شناسند روغن زیتون بکری است که اسیدیته آزاد آن بر حسب اسید اولییک کمتر از 3.3 گرم در 100 گرم باشد و سایر ویژگی های استاندارد را نیز داشته باشد.

از این نوع روغن زیتون می توان در پخت و پز و همچنین غذاهای سرد استفاده کرد و از آن جایی که نقطه دود بالاتری نسبت به روغن زیتون بکر درجه یک و روغن زیتون فرابکر دارد برای سرخ کردن با حرارت متوسط مناسب می باشد.

روغن زیتون لامپانت

تمام انواع روغن زیتون خوراکی نیستند. این نوع روغن که lampante یا روغن زیتون نفتی هم گفته می‌شود، صرفاً برای مصارف صنعتی مناسب است. علت نام‌گذاری این نوع روغن، به روغن زیتون نفتی، این است که در گذشته از آن به عنوان سوخت چراغ‌های روغن سوز استفاده می‌شده است.

بر اساس استاندارد روغن زیتونی که اسیدیته آزاد آن بر حسب اسید اولئیک بیش از 3.3 در 100 گرم بوده را روغن زیتون لامپانت نام گذاری کرده اند.

اين روغن از ميوههاي ناسالم يا ميوه های حاصل از شرايط برداشت، نگهداری، حمل و نقل و فرآيند نامناسب بدست ميايد. اين روغن به صورت مستقيم قابل مصرف خوراكي انسان نميباشد و بايد پس از پالايش(خنثي سازی، رنگبری، بی بو سازی) مورد استفاده قرار گيرد.

روغن زیتون پالایش شده

نام دیگر این روغن زیتون، روغن زیتون تصفیه شده یا بی بود می باشد، این نوع از روغن به دلیل عمل تصفیه‌ای که روی آن انجام شده، خاصیت آنتی اکسیدانی خود را از دست داده است و عطر و طعم منحصر به فرد روغن زیتون را ندارد.

روغن زيتون به دست آمده از عمليات نصفیه روغن زيتون بكر به گونه‌اي كه سبب تغيير در ساختار اوليه گليسيريدي آن نشده باشد. اسيديته آزاد اين روغن برحسب اسيد اولييك نبايد بيشتر از 0.3 گرم در 100 گرم بوده و سایر ویژگی های آن باید مطابق ویژگی‌های مندرج در این استاندارد باشد.

از روغن زیتون تصفیه شده می توان برای سرخ کردن با حرارت ملایم استفاده کرد.

روغن زیتون

بر اساس استاندارد ایران این روغن زیتون از اختلاط زیتون پالایش شده مطابق با استاندارد با انواع روغن زیتون های بکر به دست می آید به گونه ای که اسیدیته آزاد آن کمتر از 1 گرم در 100 گرم باشد و سایر ویژگی ها آن مطابق با استاندارد باشد.

در حال حاضر شرکت فراوری طبیعت طارم انواع روغن زیتون شامل روغن زیتون بکر درجه یک، فرابکر و پالایش شده را ارائه می دهد که امکان خرید اینترنتی روغن زیتون فراهم شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
اسکرول به بالا